آموزش آسان طرز تهیه خورشت قیمه نخود رستورانی

طرز تهیه خورشت قیمه نخود به روشی خوشمزه و مجلسی در منزل، khoresht-gheymeh-nokhod

دستور پخت خورشت قیمه نخود اصل مرحله به مرحله

قیمه نخود یکی از غذاهای سنتی و محلی استان یزد می باشد که بسیار هم پرطرفدار است. خورشت قیمه نخود را در نواحی مرکزی ایران با استفاده از نخود درست می کنند و در آن از لپه استفاده نمی ‌شود. این خورشت بسیار لذیذ است و طعمی نزدیک به آبگوشت دارد و آبدارتر است و عموما از گوشت گوسفند در آن استفاده می‌شود.

اکثر افرادی که به استان یزد سفر کرده اند، بی شک یک بار طعم این خورشت خوشمزه را چشیده اند. طعم و مزه این غذای اصیل عالی است و پیشنهاد می کنیم هنگام سفر به استان یزد حتما یک بار این خورشت سنتی قیمه نخود را میل کنید.

به هر حال اگر با طرز تهیه خورشت قیمه نخود آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی بارونک، مواد لازم و دستور تهیه آن را آماده کرده ایم تا شما بتوانید با این آموزش ساده آشپزی، به راحتی در منزل این خورشت قیمه نخود خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله درست کنید.

مواد لازم خورشت قیمه نخود
گوشت گوسفند  200 گرم
نخود خیس خورده  200 گرم
  سیب زمینی 200 گرم
پیاز داغ عسلی 4 قاشق سوپ‌خوری
لیمو عمانی  5 عدد
رب گوجه ‌فرنگی  2 قاشق سوپ‌خوری
روغن حدود 1 فنجان
نمک و فلفل  به مقدار لازم
زردچوبه  به مقدار لازم
زعفران دم کرده یک چهارم فنجان

مراحل تهیه و پخت خورشت قیمه نخود

1. در ابتدا گوشت را به صورت خورشتی خرد می کنیم و در یک قابلمه با مقداری آب روی حرارت می گذاریم تا نیم پز شود. نخود‌ را از دو روز قبل با آب سرد خیس می کنیم و مرتب آب آن را عوض می کنیم تا بو نگیرد.

2. در این فاصله که گوشت روی حرارت است، یک پیاز متوسط را نگینی خرد می کنیم و در یک تابه با مقداری روغن تفت می دهیم تا کاملا سرخ و طلایی شود.

3. وقتی گوشت ما نیم پز شد، زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا گوشت ها خوش رنگ شود و عطر و طعم زعفران را بگیرد. سپس نخود خیس خورده، پیاز داغ سرخ شده، نمک، فلفل، زرد چوبه، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی را اضافه می کنیم.

4. درب قابلمه را می گذاریم تا خورشت به جوش بیاید. وقتی جوشید، حرارت را کم می کنیم تا خورشت به طور کامل بپزد و خوب جا بیفتد.

5. در این فاصله سیب زمینی ها را پوست گرفته و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم و در یک تابه با روغن داغ شده سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.

6. وقتی خوشت ما خوب پخته شد، آن را در ظرف می کشیم و سیب زمینی های سرخ شده را هم روی آن می ریزیم. خورشت قیمه نخود خوشمزه را همراه با برنج کته یا آبکش و سبزی یا سالاد دلخواه سرو می کنیم.

نکات پخت خورشت قیمه نخود

سیب زمینی‌های سرخ شده به هیچ وجه از قبل داخل خورشت نریزید و هنگام کشیدن غذا به بشقاب خورشت اضافه کنید.

همچنین در صورت تمایل می‌توانید به جای لیمو عمانی از آبلیمو استفاده کرد.

منبع : طرز تهیه خورشت قیمه نخود