طرز تهیه شیرین قاتق

طرز تهیه شیرین قاتق گیلانی اصل به صورت خوشمزه و محلی در خانه برای 2 تا 4 نفر، shirin ghatogh
دستور پخت خورشت شیرین قاتق گیلانی مرحله به مرحله

شیرین قاتق یا همان شیرین خورشت گیلانی یکی از خورشت های اصیل شمال کشور به خصوص استان گیلان است که به عنوان یک غذای خوشمزه و پرطرفدار محسوب می شود. این خورشت خوشمزه با اسم خورشت آلو قیسی هم شناخته می شود که به صورت خشک و یا آبدار تهیه می شود و طعم بسیار لذیذ و ملسی هم دارد.

در گذشته در مراسمات عروسی و یا مجالس خاص این خورشت خوشمزه غذای مخصوص سفره های شمالی بوده است.

به هر حال اگر با طرز تهیه شیرین قاتق آشنایی ندارید، ما در این آموزش اشپزی بارونک، مواد لازم و دستور تهیه آن را آماده کرده ایم تا شما بتوانید با این آموزش ساده آشپزی، به راحتی در منزل این غذای خوشمزه و مجلسی را به صورت مرحله به مرحله درست کنید.

مواد لازم شیرین قاتق گیلانی
سینه یا ران مرغ  2 تکه
آلو بخارا  10 عدد
پیاز  1 عدد
آلو سیاه خورشتی  6 عدد
برگ قیصی  10 عدد
کشمش پلویی  نصف لیوان
رب گوجه فرنگی  3 قاشق غذاخوری
رب انار  1 قاشق غذاخوری
کره به میزان نیاز
زعفران دم کرده  به میزان دلخواه
مراحل تهیه و پخت خورشت شیرین قاتق گیلانی

1. برای شروع پخت، ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در یک تابه با مقداری کره سرخ می ‌کنیم. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و هم می زنیم و بعد شعله را ملایم می کنیم تا عطر ادویه به مشام برسد.

2. حالا سینه یا ران مرغ را پس از تمیز کردن و شستن به تابه پیاز اضافه کرده و حسابی تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند. بعد هم رب گوجه را می ریزیم و یک تفت کوتاه داده و آب جوش می ریزیم و صبر می کنیم تا مرغ با حرارت ملایم پخته شود.

3. در این فاصله آلو بخارا و آلو سیاه را به مدت 10 دقیقه با مقدار کمی آب نیم ‌پز می‌ کنیم و قیصی را هم در پنج دقیقه آخر به آلوها اضافه می کنیم و در حدی می پزیم که قیصی ها له نشود.

4. سپس با کمک کفگیر آلو و قیصی را از آب جدا کرده و آبشان را نگه می داریم تا اگر لازم بود به خورش اضافه کنیم.

5. در ادامه کشمش را به مدت پنج دقیقه در آب خیس می کنیم و بعد آبکش می کنیم و در یک تابه کوچک با مقدار کمی کره تفت می ‌دهیم تا کشمش ها پف کند و سریع حرارت را خاموش می کنیم.

6. در انتها آلو، برگه قیصی و کشمش را هم به خورشت اضافه می کنیم تا همراه با مرغ بجوشد و به روغن بیفتد. سعی کنید این کار را در ده دقیقه آخر پخت انجام دهید تا قیصی ها زیاد وا نرود. امیدواریم آموزش طرز تهیه شیرین قاتق مورد رضایت تان قرار گرفته باشد.

نکات پخت خورشت شیرین قاتق گیلانی

1. برای تهیه این خورشت اگر اهل غذاهای ترش هستید، برگه آلو سیاه و اگر اهل غذاهای شیرین و ملس هستید، قیصی بریزید.

2. می توانید آلوها را از شب قبل در آب خیس کنید تا آب آنها خوشمزه تر شود و سریع پخته شود. با این کار فقط به چند ثانیه جوشیدن نیاز دارد.

منبع : طرز تهیه شیرین قاشق به صورت محلی شمالی