آموزش کامل درست کردن نان حلوایی برای صبحانه

طرز تهیه نان حلوایی به صورت خوشمزه و مجلسی در منزل، nane halvayi

اگر می خواهید برای صبحانه خود یک نان عالی و بی نظیر درست کنید با این آموزش سایت مجله آشپزی آسمان همراه باشید تا به شما طرز تهیه کامل نان حلوایی در منزل را آموزش بدهیم.

پخت این نان بسیار ساده است پس نگران نباشید و شروع کنید.

 

مواد لازم نان حلوایی
تخم مرغ  ۱ عدد
شیر یا آب ولرم ۱۲۰ گرم - نصف لیوان
پودر خمیر مایه  ۵ گرم - یک قاشق مرباخوری
شکر 30 گرم - 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع 40 گرم - 4 قاشق غذاخوری
آرد سفید یک و نیم تا دو لیوان
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
حلوا ساده یا زعفرانی و ... به میزان لازم

مراحل تهیه نان حلوایی

1. برای درست کردن این نان خوشمزه ابتدا خمیر مایه را به عمل می آوریم. برای این کار یک قاشق مرباخوری شکر را داخل نصف لیوان شیر می ریزیم و مخلوط می کنیم. سپس پودر خمیر مایه را اضافه می کنیم و درب ظرف را می گذاریم و به مدت 5 تا 10 دقیقه صبر می کنیم تا خمیر مایه به عمل بیاید.

2. حال در یک ظرف دیگر تخم مرغ را کمی هم می زنیم تا از لختگی دربیاد. سپس شکر، روغن مایه و نمک را اضافه می کنیم و مواد را باهم مخلوط می کنیم.

3. حالا خمیر مایه به عمل آمده را اضافه می کنیم و در انتها آرد الک شده را به تدریج و به صورت کم کم اضافه می کنیم و هم می زنیم. توجه کنید میزان گفته شده آرد تقریبی است و باید آرد را تا جایی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. ریختن اضافی آرد لطافت خمیر را می گیرد. پس به اندازه بریزید.

4. در ادامه خمیر را به مدت 7 تا 8 دقیقه خوب ورز می دهیم و چند باری روی صفحه کار آن را می کوبیم. حالا خمیر آماده شده را داخل ظرف از قبل چرب شده قرار می دهیم و روی ظرف را می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یک محلیط نسبتاً گرم آن را استراحت می دهیم.

5. بعد از یک ساعت پف خمیر را می گیریم و آن را به مدت یکی دو دقیقه ورز می دهیم. سپس خمیر را به 7 تا 8 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را چونه می کنیم.

6. حالا چونه های خمیر را روی سطح کار به کمک یک وردنه باز می کنیم و وسط هر خمیر کمی حلوا می گذاریم. سپس خمیرها را کمی جمع می کنیم و بعد دوباره پهن می کنیم و روی هر خمیر برش هایی با کارد برای زیبایی بیشتر نان ها انجام می دهیم. من برای مواد مغذی از حلوای ساده زعفرانی استفاده کردم. شما می توانید هر نوع حلوای دیگری که دوست داشتید استفاده کنید و این کار کاملا سلیقه ای است.

7. حالا خیمر های آماده شده را داخل سینی سرو می چینیم و روی آن ها را رومال می کنیم و بعد روی نان ها در صورت تمایل کمی کنجد می پاشیم. برای درست کردن رومال یک عدد زرده تخم مرغ + کمی زعفران + یک قاشق مرباخوری شیر را در یک ظرف باهم مخلوط می کنیم و بعد استفاده می کنیم.

8. حالا نان ها را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 20 تا 25 دقیقه قرار می دهیم تا بپزند. در انتهای پخت می توانید یکی دو دقیقه گریل شعله بالا را روشن کنید تا روی نان ها خوش رنگ تر شود.

نکات تکملی پخت نان حلوایی

1. برای گرم کردن فر باید آن را از 15 دقیقه قبل روشن کنید. همچنین بهتر است در یک ظرف مقداری آب داخل فر قرار بدهید. این کار برای ایجاد رطوبت و نرم و لطیف شدن نان ها بسیار مفید است.

2. شما می توانید نان حلوایی را بدون فر یک در یک تابه روی گاز یا حتی داخل فر دست ساز هم درست کنید.

منبع : طرز تهیه نان حلوایی