طرز تهیه شیر عسلی کاراملی و خوشمزه کارخانه ای و بازاری با شیر پاستوریزه و خشک برای کودک و بچه در منزل ، shir asali
من امروز در مجله آشپزی آسمان برای شما طرز تهیه شیر عسلی یک دسر خوشمزه را آماده کرده ام هم بسیار خوشمزه است و هم آن را می توانید در بسیاری از کیک ها، دسر ها و شیرینی ها استفاده کنید.

شیر عسلی چیست؟ خیلی از افراد فکر می کنند که شیر عسلی از ترکیب شیر و عسل درست می شود اما در واقع این طور نیست. در قرن نوزدهم متخصصین تغذیه توصیه جدی بر مصرف شیر داشتند و برای همین تولید شیر رونق گرفت اما آن ها با مشکل کوتاهی عمر و فساد این محصول لبنی مواجه بودند.

برای حل این مشکل دانشمندان مقداری شکر به عنوان نگهدارنده به شیر تبخیر شده اضافه کردند و نام آن شیر تبخیر شده شیرین یا همان شیر عسلی نام گرفت و از آن روز به بعد قابلیت کنسرو کردن پیدا کرد. هم اکنون شیر عسلی پا در دنیای شیرینی پزی گذاشته است و در تهیه بسیاری از کیک ها، شیرینی ها و دسرها کاربرد فراوانی دارد.

به هر حال در صورتی که مایل باشید ما در این آموزش آشپزی بارونک، مواد لازم و طرز تهیه شیر عسلی  را آماده کرده ایم و شما به آسانی می توانید شیر عسلی خوشمزه کاراملی و کارخانه ای به صورت مرحله به مرحله در منزل درست کنید.

مواد لازم شیر عسلی
شیر  3 لیوان
شکر سه چهارم لیوان
کره  40 گرم
وانیل به مقدار کم
نکات قبل از پخت

1. به هیج وجه نمی توانید به جای شکر از عسل استفاده کرد.

2. شما می توانید از شیر کم چرب یا پرچرب برای تهیه شیر عسلی استفاده کنید.

مراحل تهیه شیر عسلی

1. برای درست کردن شیر عسلی بهتر است از یک تابه پهن نچسب استفاده کنید. چون فرایند تهیه شیر عسلی کمی زمان بر است پس هر چقدر قطر ظرف شما بیشتر باشد، شیر راحت تر تبخیر می شود و به غلظت می رسد.

2. پس از آماده کردن تابه، شیر و شکر را داخل تابه می ریزیم و تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و هم می زنیم تا شکر در شیر حل شود. توجه کنید به هیج وجه نباید شیر بجوشد چون در این صورت شیر عسلی ته می گیرد و یا شکرک می زند.

3. پس هر 5 دقیقه مخلوط شیر و شکر را هم می زنیم تا ته نگیرد. چون حرارت ملایم است مرحله تبخیر و غلیظ شدن شیر طولانی می باشد. پس عجله نکنید و با آرامش ادامه بدهید. برای این حجم شیر 2 تا 3 ساعت طول می کشد.

4. وقتی که حجم شیر نصف شد و شیر به طور کامل غلیظ شد، کره را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا کره کاملا ذوب و یکدست شود. سپس حرارت را خاموش می کنیم و در صورتی که مایل باشید مقداری وانیل به شیر عسلی اضافه می کنیم.

5. غلظت شیر عسلی بعد از سرد شدن بیشتر شده و شیر عسلی غلیظ تر و سفت می شود. امیدواریم دستور تهیه شیر عسلی مورد رضایت تان قرار گرفته باشد.

منابع :

طرز تهیه شیر عسلی کارخانه ای

آموزش آسان طرز تهیه شیر عسلی