طرز تهیه نان پیاز

نان پیاز، طرز تهیه و پخت نان پیاز و پیازچه خوشمزه و مجلسی در منزل برای 4 نفر و 5 عدد، nane piyaz
دستور پخت نان پیاز در منزل

نان پیاز با پیازچه از نان های خوشمزه ای است که همان طور که از اسم این نان پیداست در مواد آن از پیاز استفاده می شود. نان پیاز یا همان کماج پیاز از نان های سنتی استان کرمان می باشد. نان پیاز بافت نرم و لطیفی دارد و به راحتی هم پخته می شود.

نان یکی از اصلی ترین خوراکی هایی است که همیشه بر سر سفره های ما ایرانیان قرار دارد. بدون شک همه ما نان های متفاوت زیادی را تجربه کرده ایم، این بار پیشنهاد می کنیم به جای نان های همیشگی نان پیاز را امتحان کنید که مطمئنا خوشتان می آید. ناگفته نماند پخت نان پیاز در سمنان بسیار رایج است.

به هر حال اگر تمایل دارید نان پیاز درست کنید، با استفاده از این آموزش آشپزی در منزل بارونک، می توانید نان پیاز خانگی خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله درست کنید.

مواد پیاز کاراملی
پیاز بزرگ  ۱ عدد
پیاز پیازچه  ۱ دسته
نمک به مقدار کم
روغن  ٢ قاش غذاخوری
مواد لازم خمیر نان پیاز
آرد  ۴ پیمانه
نمک ۱ قاشق چای خوری
خمیر مایه  ٢ و یک چهارم قاشق چای خوری
ساقه های پیازچه ۱ دسته
آب ولرم یک و یک سوم پیمانه
مراحل تهیه و پخت نان پیاز و پیازچه

1. در ابتدا برای تهیه پیاز کاراملی، پیاز و قسمت پیاز پیازچه ها را خرد می کنیم. بعد با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا طلایی رنگ شوند. مقداری هم نمک می زنیم تا پیاز طعم دار شود. بعد تابه از روی حرارت برمی داریم و کنار می گذاریم.

2. سپس خمیر مایه را با یک سوم پیمانه آب مخلوط کرده و چند دقیقه صبر می کنیم تا عمل بیاید. بعد در یک ظرف مناسب ساقه های پیازچه خرد شده را با آرد ، نمک، خمیر مایه آماده شده و یک پیمانه آب ولرم ترکیب می کنیم و در آخر پیاز کاراملی شده را هم اضافه می کنیم.

3. مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا پیاز کاراملی به خورد مواد رفته و خمیری منسجم و یکدست حاصل شود. بعد روی خمیر را کمی آرد پاشیده و با پارچه تمیز می پوشانیم و به مدت یک ساعت استراحت می دهیم تا حجم آن دوبرابر شود.

4. بعد از یک ساعت روی سطح خمیر که آردپاشی شده را با دست کمی باز می کنیم و از یک طرف خمیر آن را رول می کنیم و بعد آن را در قالب چرب شده به ابعاد تقریبی ۱۵×٢۵ سانتی متر قرار می دهیم.

5. حالا روی خمیر کمی پیازچه خرد شده و نمک می پاشیم و روی قالب را پوشانده و دوباره اجازه می دهیم خمیر برای بار دوم به مدت ٣۰ دقیقه استراحت کند.

6. در انتها فر را با حرارت ٢۴۰ درجه سانتیگراد گرم کرده و ظرفی حاوی آب جوش داخل آن قرار می دهیم. خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار می دهیم تا پخته شود. بعد از 15 دقیقه ظرف آب را خارج کرده و حرارت را به ٢٣۰ درجه کاهش می دهیم و مجدد به مدت 10 الی 15 دقیقه ی دیگر به پخت ادامه می دهیم.

7. نان پخته شده را از فر خارج کرده و از قالب جدا می کنیم و روی شبکه فلزی قرار می دهیم تا زیر نان نیز کاملا خنک شود. سپس نان پیاز خنک شده را در اندازه دلخواه برش زده و سرو می کنیم.

منبع : طرز تهیه نان پیاز مرحله به مرحله

 

همچچنین ببینید :

طرز تهیه کیک کرامبل سیب و گردو 

طرز تهیه نان پیده