طرز تهیه نان پیده

نان پیده، طرز تهیه و پخت نان پیده خوشمزه و ترکیه ای برای صحبحانه 2 تا 4 عدد، khk \dni jv;di hd

نان پیده چیست؟

تان پیده از نان های معروف و خوشمزه ترکیه ای می باشد و پخت این نان هم اکنون در بیشتر مناطق آذری زبان کشورمان رایج است. این نان تقریبا شبیه نان روغنی خودمان است و مواد اولیه آن به آسانی در هر خانه ای پیدا می شود.

به هر حال اگر تمایل دارید این نان خوشمزه را درست کنید، ما در این آموزش آشپزی در خانه بارونک، طرز تهیه و مواد لازم نان پیده را آماده کرده ایم و شما با این آموزش به تنهایی در منزل می توانید این نان ترکیه ای را به صورت خوشمزه و مرحله به مرحله برای صبحانه و عصرانه خود درست کنید.

توجه : در اینجا منظور از پیمانه همان لیوان دسته دار فرانسوی می باشد.

مواد لازم نان پیده
آرد تقریبا 3 پیمانه
روغن زیتون یا روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
آب ولرم نصف پیمانه
شیر ولرم نصف پیمانه
پودر خمیر مایه 1 قاشق مرباخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری

مراحل پخت نان پیده ترکیه ای

1. برای درست کردن نان ترکیه ای پیده در منزل، ابتدا در یک ظرف مناسب خمیر مایه + آب ولرم + شکر را مخلوط می کنیم. سپس درب ظرف را می گذاریم و به مدت 10 دقیقه صبر می کنیم تا به عمل بیاید. می توانید بر روی ظرف نایلون هم بکشید.

2. حالا در ظرف دیگر شیر + نمک + روغن را مخلوط می کنیم و خمیر مایه به عمل آمده را بهش اضافه می کنیم. سپس آرد را به تدریج و کم کم اضافه می کنیم. توجه کنید میزان گفته شده آرد تقریبی است و باید بعد از ریختن پیمانه اول و دوم آرد، پیمانه سوم آرد را با احتیاط و کم کم بریزید تا خمیرتان سفت نشود. همچنین اگر احساس کردید خمیرتان زیادی شل است می توانید مقداری دیگر آرد هم اضافه کنید.

3. بعد از اضافه کردن آرد، خمیر را خوب ورز می دهیم و چند باری خمیر را به سطح کار می کوبیم. سپس خمیر را شبیه چانه جمع می کنیم و روی خمیر پارچه تمیز می کشیم و روی پارچه هم دیس می گذاریم و بعد خمیر را جای نسبتا گرم به مدت یک استراحت می دهیم تا به اصطلاح خودش را بگیرد و پف کند.

4. در این مدت زمان بر روی سینی فر کاغذ روغنی می اندازیم و مقداری هم چرب می کنیم. بعد از استراحت کامل خمیر، پف خمیر را می گیریم و آن را به 4 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر یک را چانه می کنیم.

5. سپس هر چانه را با وردنه باز می کنیم و برای تزیین یک کاسه روی هر یک از خمیرهای باز شده می گذاریم و فشار می دهیم تا رد کاسه روی خمیرها بماند. سپس داخل هر گودی ایجاد شده روی نان، خط های افقی و عمودی می اندازیم. دقیقا مثل نان روغنی های خودمان.

6. بعد آن ها را داخل یک سینی می گذاریم و روی سینی یک دستمال می کشیم و دوباره به مدت 20 دقیقه صبر می کنیم. در این مدت زمان رومال نان ها را درست می کنیم. برای این کار در ظرف مناسب یک عدد زرده تخم مرغ + زعفران دم کرده غلیظ + یک قاشق مرباخوری شیر را باهم مخلوط می کنیم و خوب هم می زنیم.

7. حالا روی نان ها را رومال می کنیم و در صورت تمایل کمی هم کنجد می پاشیم. حالا هر یک از نان ها را برای پخت در فر گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 25 دقیقه می گذاریم تا بپزد. (برای گرم کردن فر باید آن را از 15 دقیقه قبل با دمای گفته شده روشن کنید.)

8. در انتهای پخت یکی دو دقیقه هم گریل را روشن می کنیم تا روی روغن ها کمی برشته شود. بعد از اینکه نان ها به خوبی پختند آن ها را از فر بیرون می آوریم و بعد از کمی خنک شدن سرو می کنیم. امیدواریم از خوردن این نان های پیده ترکه ای خوشمزه و خانگی لذت ببرید.

نکات پخت نان پیده ترکیه ای

جایگزین روغن زیتون

در صورتی که به روغن زیتون دسترسی نداشتید می توانید از روغن مایع هم استفاده کنید. اما در دستور اصلی این نان، آن را با روغن زیتون درست می کنند.

همچنین به جای شیر هم می توانید آب بریزید.

منبع : طرز تهیه نان ترکیه ای

مطالب پیشنهادی : طرز تهیه شیرینی گردویی | طرز تهیه نان آلمانی