آش دوغ یکی از آش های قدیمی و سنتی کشورمون همانند آش رشته است و طعم آن واقعا لذیذ و خوشمزه است. آش دوغ معمولا با دوغ ترش و محلی درست می شود اما با این حال در شهرهای اردبیل ، ارومیه ، شیراز ، تبریز ، مازندان و ... با دستور پخت مختلفی طبخ می شود. دستور پختی که ما در این پست برای شما آماده کرده ایم از مرسوم ترین و خوشمزه روش پخت آش دوغ در ایران می باشد. در ادامه این پست آموزش آشپزی بارونک با طرز تهیه آش دوغ برای 8 نفر همراه ما باشید.

مواد لازم آش دوغ
دوغ 2 لیتر
سبزی آش 700 گرم
نخود 250 گرم
بوته سیر 1 عدد
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

مراحل تهیه آش دوغ

ابتدا باید نخود را از شب قبل خیس کنید و چند باری آب آن را عوض کنید تا هم نفخ نخود از بین برود و هم موقع پخت راحت تر پخته شود. برنج را هم در یک ظرف مناسب به همراه مقداری آب و نمک خیس کنید تا برای پخت آماده شود.

در مرحله اول نخود ها را پس از آبکشی در یک قابلمه به همراه 6 لیوان آب روی حرارت بگذارید تا بپزند پس از اینکه نخود ها کمی نرم شدند برنج را پس از آبکشی اضافه کنید و دوباره صبر کنید تا برنج هم بپزد.

پس از اینکه برنج ها مغز پخت شدند سبزی آش را که از قبل خرد کرده اید اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید چونکه اگر درب قابلمه را بگذارید سبزی آش رنگش تیره خواهد شد. پس از اینکه سبزی آش هم پخت دوغ را به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم. (سبزی آش دوغ شامل تره ، جعفری و شوید به نسبت یکسان است)

دقت داشته باشید در این مرحله باید به صورت مرتب آش را هم بزنید تا به اصلاح دوغ نپرد. بعد از 15 دقیقه نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم و بعد از چند بار هم زدن آش دوغ را از روی حرارت برمیداریم و بعد از کمی خنک شدن آن را سرو می کنیم.

دقت داشته باشید اگر می خواهید آش دوغ شما مزه آش دوغ سرعین را بدهد یک بوته سیر را له کنید و تو نصف لیوان آب همراه کمی نمک بریزید و موقع سرو کردن آش ، آن را داخل آش دوغ بریزید.

نکات پخت آش دوغ

غلیظ تر شدن آش

اگر می خواهید آش دوغ شما یکمی بیشتر غلیظ تر شود می توانید آرد برنج را داخل یک لیوان آب سرد بریزید و پس از مخلوط کردن به مواد آش اضافه کنید تا بجوشد و آش شما غلیظ تر شود.

اضافه کردن تخم مرغ

در بعضی از دستور پخت های آش دوغ زرده تخم مرغ را با آرد مخلوط می کنند و به دوغ اضافه می کنند ولی ما در این دستور نه از آرد استفاده کردیم و نه از تخم مرغ چون در این صورت هم ماندگاری آش دوغ بیشتر است و هم برای اونایی که از تخم مرغ خوششون نمیاد بهتر است.

دوغ آش

بهتر است برای آش دوغ از دوغ محلی استفاده کنید اما اگر به دوغ محلی دسترسی ندارید می توانید مقداری ماست را با دو برابر آب هم بزنید و به آش دوغ اضافه کنید.

مطالب مشابه پیشنهادی :
آش رشته
آش رشته
آش رشته از خوشمزه ترین و معروف ترین آش های ایرانی است. بی شک شما هم آش ..