عکس لپه

آشنایی با لپه و تاریخچه

لپه از دسته حبوبات می باشد و به دانه جدا شده ، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته می شود. در اکثر مناطق ایران ، لپه از نخود کفتری تهیه می شود برای این منظور نخود کفتری را در آب خیس می کنند تا پوستشان برداشته شود و سپس با استفاده از دستگاه مکانیکی سنتی و جدید به دو نیم تقسیم می کنند و بعد از خشک کردن استفاده می کنند.

در هر 100 گرم لپه ، 25 گرم پروتئین وجود دارد که از این لحاظ برای افرادی که گوشت مصرف نمی کنند بسیار مفید است. مخصوصا برای کودکان ، سالمندان و کسانی که مشکل سوء تغذیه دارند. علاوه بر پر پروتئین ، لپه حاوی مقادیر زیادی از کلسیم ، اسید فولیک ، آهن، ویتامین B6 و B1 است که می تواند برای سلامت بدن بسیار مفید و تأثیر گذار باشد.

خواص مفید لپه

مفید برای بیماران قلبی و عروقی

لپه حاوی مقادیر زیادی فیبر و پتاسیم می باشد که فیبر موجود در لپه ، موجب کاهش چربی در خون شده و پتاسیم هم فشار خون را تنظیم می کند. ناگفته نماند آنتی اکسیدان های موجود در لپه ، فشار خون بالا را تنظیم می کند. برای همین مصرف لپه می تواند برای بیماران قلبی و عروقی مفید باشد.


مفید برای کم خونی

لپه جزو آن دسته از حبوباتی است که سرشار از آهن می باشد و مصرف آن می تواند برای سلامتی بدن مخصوصا افرادی که با بیماری کم خونی دست و پنجه می کنند مفید باشد. مصرف هر لپه می تواند 14 درصد آهن روزانه بدن ما را تأمین کند.


مفید برای دیابت

طبق تحقیقات لپه حاوی منیزیم ، کلسیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی مفید است. لپه موجب می شود که کلیه های این افراد به خوبی کار کند. علاوه بر این لپه حاوی اکسیدان هایی است که برای کاهش فشار خون بالا بسیار خوب و مفید می باشد.

دانشمندان معتقدند کربوهیدارت و پروتئین موجود در حبوبات باعث می شود افراد دیابتی در طول روز احساس سیری بکنند و به سراغ مواد شیرین نروند.


مفید برای بیماری های دستگاه گوارش

همان طور که گفته شد لپه حاوی مقادیر زیادی از فیبر می باشد و فیبر موجود در لپه از مبتلا شدن افراد به بیماری بیوست و بیماری های معده و روده پیشگیری می کند. همچنین فیبر موجود در لپه موجب کاهش اشتها و در نتیجه موجب کاهش وزن و لاغری می شود.

مضرات سیب زمینی
مضرات سیب زمینی
دانشمندان معتقدند زنانی که قبل از بارداری سیب زمینی به مقدار زیاد مصرف می کند ...

مضرات لپه

موجب نفخ می شود

لپه هم مثل اکثر حبوبات دیگر ، خاصیت نفخ دارد از این روز توصیه می شود قبل از مصرف لپه ، از چند ساعت قبل آن را خیس کنید تا نفخ آن از بین برود. مصرف لپه و سایر غذاهای نفاخ برای افرادای که مبتلا به بیماری آسم هستند توصیه نمی شود.

همچنین ببینید : • خواص گوجه فرنگی  • خواص سیب زمینی